ژانر: علمی تخیلی حادثه ای هیجانی
کارگردان:
بازیگران:
خلاصه داستان:
آش شله قلکاری از روز استقلال، مزرعه ی شبدر و جنگ دنیاها. فیلم افق با صحنه هایی از اصابت شهاب های آسمانی به خیابان های شهر لس آنجلس در میانه های شب آغاز می شود؛ انفجارهایی که باعث بیداری شخصیت های اصلی فیلم و درگیر شدن آنها در ماجراهای بعدی می شود. این صحنه ها در واقع صحنه های فلش فوروارد است و در نتیجه فیلم باز می گردد به یک روز قبل. جارود (اریک بالفور) و نامزدِ حامله اش الین (اسکوتی تامپسون)، ساعاتی پیش با یک سفر هوایی خودشان را به لس آنجلس رسانده اند. هدف آنها از این سفر شرکت در جشن سالگرد تولد دوست شان، تری (اسکروبس دانلد فیسون) است. آنها به اتفاق دو بانوی جوان دیگر - که هویت آنها ناشناخته باقی می ماند - شب را در آپارتمان تری می گذرانند.
سپس فیلم رجعت می کند به همان صحنه های اولیه ی انفجار. جارود و الین به همراه دوستان شان سفینه ی فضایی غول پیکری را که متعلق به بیگانگان فضایی است در آسمان شهر مشاهده می کنند. از دل این سفینه، هزاران سفینه ی کوچک تر بیرون می آید. مهاجمان فضایی از این ساختمان به آن ساختمان می روند و هزاران نفر را همراه خود می برند. این یک حمله ی فضایی است. مهاجمان فضایی اصلاً شوخی ندارند و هیچکسی نمی تواند از دست آنها جان سالم به در ببرد. شخصیت های اصلی داستان در معرض خطر قرار دارند و ...
اگر شما با این پیش فرض ذهنی به پای تماشای افق بنشینید که دارید یک فیلم تهاجم فضایی از نوع B (فیلم های درجه ی دوی کم بودجه) را تماشا می کنید، نه تنها تماشای فیلم برای شما آزاردهنده نخواهد بود چه بسا لذت هم ببرید. به هر حال، فیلم عاری از صحنه های جالب و سرگرم کننده نیست. جلوه های ویژه ی فیلم بدک نیست. به هر حال باید توجه داشت که جلوه های ویژه ی فیلم های معروفی مثل آواتار، مرد آهنین 2 و 300 از جمله ی کارهایش بوده است. سفاین فضایی و موجودات بیگانه ی فضایی در فیلم افق، جالب و چشمگیر از کار درآمده اند و این می تواند برای بیش از 90 دقیقه شما را پای تماشای این فیلم بنشاند. فارغ از بسیاری خطاهای فیلمنامه ای و هزاران کم و کسری دیگر - از جمله بازیگری بد - صرف وجود جلوه های ویژه ی دیجیتالی برای بیرون کشیدن گلیم فیلم از بازار گیشه کفایت می کند. در فیلم های نوع B حرف زدن از طرح داستانی، کاراکترها و مقولاتی از این نوع بیهوده است. تا قبل از اکران فیلم، اینجا و آنجا مطالبی چاپ شده بود مبنی بر اینکه افق چیزی خواهد بود در حد و اندازه ی منطقه ی 9 و روز استقلال. اما حتی قبل از اکران فیلم هم بعید بود کسی باور کند برادران استراس، سازندگان افق (و کسانی که مسئولیت کارگردانی فیلم مزخرف رکوئیم و بیگانه ها علیه غارتگر را بر عهده داشتند) قادر به ساختِ فیلمی فراتر از محدوده های نوع B باشند.